Mijn pad

Ik loop over een zandpad

ik slenter een beetje

schop zo nu en dan

tegen een stokje, of een steen.

Mijn hoofd is er niet bij

binnenin woedt een storm

duizenden gedachten en woorden

buitelen rond in hevige windvlagen

en dwarrelen in de hoeken van mijn brein

door kleine plaatselijke wervelingen.

Mijn voeten zetten automatisch de één voor de ander

ik vraag me ineens af of ik wel adem

met een diepe ademteug ben ik gerustgesteld

deze plotselinge gewaarwording

laat mijn bewustzijn zich uitrekken buiten mijn hoofd

ik ruik de bosgeur,

bladeren, mos en hars

Ik zie het bos, de basten van de bomen,

de wirwar van takken,

oneindige tinten groen.

Tegen een dikke eik laat ik me zakken

zijn bast haakt een beetje in mijn trui

het is alsof hij me wil omarmen

ik laat het toe, verwelkom de rustgevende omhelzing.

Langzaam besef ik me dat mijn gedachten en woorden

steeds langzamer bewegen

Ik wacht af, nog even…

dan kan ik ontcijferen

wat ze me willen zeggen

Mijn handen strelen het mos

aan de voet van de boom

ik hoor nu ook de geluiden,

ruisende bladeren,

takken die elkaar vriendelijk beroeren

Vogels die op hun hoede

mijn aanwezigheid erkennen

Ik bemerkt de zachte wind

het is alsof deze

uit mijn hoofd is weggewaaid

mijn gedachten, mijn woorden

liggen keurig op een rijtje

ik lees wat ze me willen zeggen

en ik glimlach

Ik deel mijn gedachten met de boom

hang mijn woorden

één voor één aan zijn uitgestrekte takken

Ik laat het over aan hem

om mijn woorden mee te laten waaien

op het juiste moment

en sta op

Mijn pad ligt daar…

ik begin te lopen

stap voor stap

kom ik er wel

Ik laat het bos me verder omsluiten

Vind de rust die ik zo lang zocht

hier tussen deze bomen

heeft tijd een andere betekenis

vind ik mezelf

zodat ik terug kan keren

naar jou…

Leave a Reply

